mksuzana's FotoPage

Roman City
Ajloun Castle
Atas bumbung Ajloun Castle
jumpa cina johor rakyat msia kat sini..
depan Ajloun Castle
Al Yammud tempat pertemburan si zaman khalid al walid
makam nabi shuib
Baptism Site
Dead Sea
seronok beremdam dlm dead sea
view dari pool
Mount Nebo
Police Tourise dekat Petra
PETRA
cantik view kat dlm ni...
naik dongkey x larat nak jln..
Kerak Castle
Mukawir view
Hotspring
Queen Alia Airport Amman

Visit Jordan (20 Oct 2006 To 27 Oct 2006)
Mkarzun, Suzen @ Balqis
Stay At Solitaire Hotel Apartment Amman, Jordan
Tourist guide cum drive : Mr Kefah Aqel
(Bayar Upah JD100 per day (SR500)
Total Cost Vacation SR15k (3 beranak)
Currency Ex-change :JD1.00 = SR5.20

20 Oct - hari sampai Aman. Mr. judy (opismate mk) jemput kami di airport terus ke hotel, rehat. Cuaca kat sini best mlm sejuk sangattt.. Mr.judy bawa pusing2 Bandar Amman lepas dia belanja buka posa di rest. Makanan Jordan ..besttttt……pas tu mr. judy bawa pusing2 downtown Jordan…..jam 9mlm balik tido rehat…sahur masak sendiri lauk sambal bilis/daging je..
21 Oct - Memulakan lawatan ke Central Amman (Roman City (Castle),Roman Theathe kat Mount Kal’a – Ummayad Castle, sembyang zohor kat sini pas tu singgah kat pasar (Balad) basah, beli buahan sangat murah dah segar2 best jugak… Kita ke Shaibul Kafi dimana tempat 7 org tidor selama 309tahun tapi bila bangun negara dah jadi negara lain.disini jugak ada kubur nyer. Singgah Jordan Street – istimewanyer parking kereta turun bukit tapi kereta bergerak sendiri naik bukit…magic. Bukak posa beli Nasi Mandi – bukak posa kat hotel Keluar window shopping kat Makkah Mall kira macam midvelly kat kl gitu….harga mahal kalu kompare dgn Saudi….kita minum kopi kat café je kat sini….mlm sahur msak ala kadar je...
22 Oct - Menuju ke Jerash Castle (Roman City)
Lalu ikut makan Nabi Khaidir tapi sesat dicelah bukit2 yg curam,xde org langsung sungguh ngeri dan kecut perut tapi alhamdulliah selamat sampai ke Ajloun Castle (Salahuddin Castle) Di Irbid ada Umm Qays Castle singgah kejap je..dah letih dah Kita pergi ke Al Yamud atas gunung tinggi sgt tempat dimana dpt lihat tempat perang tentera salib (Byzantines) dgn islam di zaman khalid al walid, tentera islam 46ribu dan tentera salib 125ribu dimana islam menang perang ini.view sungguh cantik kita dpt lihat boder isreal dgn Syria..cantik sangatttt..balik hotel jam 8mlm letih ..penat ..rehat..
23 Oct - Hari ni Hari Raya Aidilftri kat Saudi tapi kat Jordan blom lagi kita xposa sebab dah cukup 30hari posa, hari ni kita pergi ke Wadi Shuib di mana terdpt Makam Nabi Shuib,perjlnan ke sini pon ngeri sebab suma main turun gunung naik gunung….view cantik sangat…. kita terus ke Deil’Alla terdpt kubur sahabat Rasullulah seperti Al Azwar, ect Kita singah dekat Baptism Site (di mana tempat Nabi Musa di Baptism kan) kita x masuk sebab kena jln kaki 2jam lebih pegi balik, bakis dah penat lagi pon thari sangat ..dah penat dah..kita terus ke Dead Sea berendam….best mandi dlm air kita terapong pas tu air laut pekat sangat dan masin sesangat…kita beremdan kejap je pas tu mandi kat pool lagi best…Bakis la yg paling seronok …lama gak kat sini…..pas tu kita terus ke Mount Nebo betul2 di puncak gunung perjalanan kesana sungguh ngeri sebab jln daki gunung…view sungguh cantik…..sini ada makam Nabi Musa dah church sempena nama nabi musa.org yahudi suka dtg sini. Jam 8 sampai hotel rehat….penat sungguh…
24 Oct - Hari Raya Jordan. Hari sepatut nyer kena kuar rumah jam 5pagi sebab nak pegi ke Petra. Jarak ke sanan 280km drive 3jam lebih tapi sebab bangun lewat jadi lewat la bertolaknyer..sampai kat Petra jam 10pagi kat sini sungguh menakjubkan di mana satu negara didlm gunung dah byk castle di pahat dilereng gunung..diduduki oleh kaum nambitime.
25 Oct – On the way balik singah tengok view Wadi Rum xsempat nak pergi masa dah suntuk lagipon nak g sana mesti kena habiskan masa 1hari…..lain kali je kita nak ke Jordan and Syria lagi ….next trip……insyallahh…balik ke Amman sampai jam 9mlm letih..sangat kaki krem sebab jaln kaki kat Petra 7km….nasib baik ada dongkey upah tuk bawa bakis, kalu x mati kita org nak dukung dia…bayar 4JD (SR20) kira ok berbaloi….
26 Oct - Kerak Castle (Cruseder Salib) tempat tentera salib. Castle ni terletak atas gunung cantik sangat view…
Singgah di Makam Nabi Nuh dan dpt tengok kapal dari puncak gunung tempat makan baginda. Kapal dah jadi batu terletak di atas gunung dikeliling air…tapi air dah xde Cuma ada kapal je dah jadi batu..…
Singgah di Mu’ta di mana tempat perang Mu’ta perang antara tentera salib dgn islam di zaman khalia al walid. Islam kalah tentera islam Cuma 3ribu tentera kafir 200ribu…
Al-Mazar Aj Janubi (makan sahabat Nabi Muhamad s.a.w) iaitu Zaed Haretha,Jaafar Abul Talib, Abdullah dawarah. Peristiwa kelakar, bakis terjatuh dlm air pancut habis kuyup satu badan dgn cuaca yg sejuk terpaksa la kita org cari kedai beli baju. Nasib baik jumpa kalu x kering la kulit si bakis sebab cuaca lepas jam 5ptg sejuk sangat….on the way balik kita melalui Wadi al-Mujib..jln kesana tersangat la dasyhat .jln curam giler xtahan rasanyer.takut….pas tu jln gelap pulak tu dah mlm.takut sangat ….betul2 curam turun gunung pas tu panjat gunung nak balik ke Amman….aduh takut sangat nasib baik kita punya driven seorang pemandu yg berhemat……ada kemalangan yg dasyat kita jumpa ..kesian…van dgn kereta ada ramai yg cedera dan mati kut…takut nak tengok….sampai hotel jam 9mlm letihhhh
27 Oct - Hari ni kita ke Madaba (kawasan Christian) world map di buat dari mosaics, churcs di nama sempena nabi alias (elaious), mariam (mary) xde menarik sangat sebab tempat kristian.
Terus ke Mukawir Castle tempat nabi Yahya di penjarakan dan di panggal kepala oleh kaum Roman terdpt juga makan baginda kat sini terletak atas gunung yg tinggi kena, view cantik sangat, kena jln kaki kesana. Karzun je pergi sebab bakis xlarat nak ikut…semua castle kat sini terletak atas puncak gunung…
Kita g mandi kat Ma’in Hotspring air terjun air panas berasap2 ..habiskan masa kat sini …pas tu terus balik dah letih sangat perjalan jauh…..sampai hotel jam 8mlm….penat
28 Oct - Hari ni dah nak balik Jeddah dah …bangun tido jam 8 pagi siap2 jam 10pagi terus ke Queen Alia International Airport flight jam 1thari.tapi sebab dah tukat winter time jadi waktunyer dilewatkan 1jam…sampai jedah jam 4ptg…selamat suma
Tips:- Kepada sesiapa nak ke Jordan sila baca sejarah islam and kisah2 nabi baru la interesting…..kalau ada rezeki rasa nak g ke sana lagi ada byk lagi tempat sejarah yg menarik tuk di lawati….wassalam…….